Świat poza czasem, Krzywa, 2002,  fot. Marek Noniewicz (fragment)

To wyjątkowa wystawa w wyjątkowym czasie. Po raz pierwszy w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy wernisaż i wystawa online. Obawialiśmy się, że podczas trwania całej wystawy nie będzie fizycznego kontaktu widzów z dziełami sztuki i artystą. Samą wystawę, rozmowę z Markiem Noniewiczem i inne wydarzenia pokazujemy online na naszej stronie internetowej, Facebooku i You Tube. Natomiast ciągle offline, w formie papierowej, wydaliśmy katalog do tej wystawy.
Od 15.05.2020 udostępniamy ponownie dla zwiedzających przestrzeń wystawienniczą Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy. W związku z zagrożeniem związanym z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-COV-2 zmianie uległy zasady zwiedzania Galerii, które możecie znaleźć na naszej stronie po kliknięciu TUTAJ.

W projekcie „Świat poza czasem” Marek Noniewicz odkrywa własne archiwa fotograficzne, które stają się pretekstem do podróży w miejsca, gdzie w roku 2002 jako fotograf i animator kultury brał udział w swoim pierwszym, realizowanym w terenie, projekcie fotograficzno-edukacyjnym. Przygoda w której uczestniczył osiemnaście lat temu stała się pretekstem do próby ewaluacji działania i przeprowadzenia kolejnych warsztatów fotograficznych w tych samych miejscach, we wsiach Jasionka i Krzywa w Beskidzie Niskim, z nowym pokoleniem dzieci urodzonych już w XXI wieku. Dzięki stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Marek wrócił w Beskidy i ponownie, wspólnie z Pawłem Kulą działali warsztatowo również fotografując. Próbując odtworzyć akcję sprzed lat zachowali w formie niemal niezmienionej instrumentarium, posługując się niemal wyłącznie fotografią analogową.

Marek Noniewicz wspomina projekt: Osiemnaście lat to mnóstwo czasu, zwłaszcza jeśli w międzyczasie nie miałem okazji odświeżyć sobie spojrzenia. Cóż z tego, że miałem zdjęcia sprzed lat, lecz był to tylko obraz mojego wyobrażenia na temat tego, co wydarzyło się wtedy w Jasionce i w Krzywej, nawet jeśli rzetelny, to jednak zabarwiony emocjami. Chciałem więc przywołać krajobraz, może kogoś spotkać (…) Krajobraz nie rozczarował mnie, chociaż nie mogłem sobie nic przypomnieć. Drogi niby biegły tak samo, ale dziury były już w innych miejscach, a to, co na poboczach, zmieniło się nie do poznania.
(…) Rok na taki projekt to mało. Warsztaty odbyły się, ale już zapał młodych uczestników w niczym nie przypominał entuzjazmu, jaki towarzyszył warsztatom w 2002 roku. Coś się jednak wydarzyło, historia zatoczyła koło, a może lepiej napisać, że historia znowu ruszyła i trwa? Bo przecież wiem, że będę musiał znowu wrócić w Beskidy.

Z kolei Marianna Michałowska w tekście do katalogu wystawy zastanawia się:
Czy warto wracać do przeszłości? Czasu przywrócić się nie da. Spotkania po latach najczęściej okazują się słodko-gorzkie, odmienne od oczekiwań. Fotografie oszukują, obiecując, że wokół nic się nie zmienia.
Tę mieszaninę oczekiwań, złudzeń i nieoczekiwanego zderzenia z rzeczywistością dobrze wyraża fotograficzny projekt Marka Noniewicza Świat poza czasem 2002–2019. Fotograf dokonał w nim szczególnego rodzaju re-fotografii – nie nawet konkretnej przestrzeni, lecz wydarzenia sprzed lat.
(…)
To chciał sprawdzić Noniewicz, wracając trzy razy o różnych porach roku w okolice Wołowca w roku 2019. Jego opowieść o tym powrocie jest narracją o próbach nawiązania kontaktu z ludźmi, którzy współtworzyli projekt. O ile działanie z roku 2002 roku miało wymiar przede wszystkim animacyjny – miało pokazać młodym uczestnikom „jakiś inny świat”, to powrót do Krzywej i Jasionki wydaje się nostalgiczny. Przerwane więzi niełatwo ponownie związać.

Marek Noniewicz – artysta wizualny posługujący się głównie fotografią, kurator, autor tekstów o fotografii. W projektach z zakresu edukacji kulturowej wykorzystuje potencjał fotografii jako środka ekspresji w budowaniu poczucia własnej tożsamości uczestników. Sięgając do technik historycznych i alternatywnych zastosowań materiałów światłoczułych stara się rozwijać i kształtować możliwości wykorzystania alfabetu wizualnego w tworzeniu narracji.
Pracował przy licznych projektach edukacyjnych, spośród których najważniejsze to: „Świat” – warsztaty fotograficzne dla dzieci z wiosek popegeerowskich we współpracy ze Stowarzyszeniem Rozwoju Sołectwa Krzywa i Jasionka, oraz Wydawnictwem CZARNE (2002), „Lato w teatrze” – warsztaty fotograficzno-scenograficzne w ramach projektu realizowanego przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego (Gostycyn 2014, Borne Sulinowo 2015), „Look In the Darkness” – integracyjne warsztaty teatralno-fotograficzne w ramach programu Bardzo Młoda Kultura ( Bydgoszcz 2016), „Świat poza czasem” we współpracy ze Stowarzyszeniem Rozwoju Sołectwa Krzywa i Jasionka (Realizowany w ramach stypendium MKiDN 2019)

Witamy na wystawie online. Na początek zapraszamy tradycyjnie na kilka słów od kuratora i artysty

Udajmy się teraz na zwiedzanie wystawy. Zapraszamy na wirtualny spacer po wystawie przygotowany we współpracy z Widzisz360

Tutaj sam autor zaprasza prosto ze swojego samochodu

Zapraszamy do obejrzenia katalogu, który przez jakiś czas będzie dostępny w internecie.
Kliknij TUTAJ aby przenieść się bezpośrednio na stronę publikacji.

Papier: Munken Pure Rought 150 g
Format: 19 x 15 cm (pion)
liczba stron 32 + okładka
Zaokrąglone rogi
Oprawa zeszytowa

Poniżej zapis livestreaming’u z naszego FB

Opublikowany przez Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy Czwartek, 9 kwietnia 2020

 
Poniżej w galerii zdjęć też tradycyjna fotorelacja z wystawy.

kurator: Agnieszka Gorzaniak

Początek 9.04.2020, godz. 18.00
ul. Gdańska 20
Koniec 21.06.2020

www.galeriabwa.bydgoszcz.pl
www.youtube.com/user/galeriamiejskabwa
www.facebook.com/bwabydgoszcz/

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności".