Wystawa prezentująca twórczość Patrika Kovacovskeho (Sk) oraz Marcina Berdyszaka artystów rozpoczynajacych działalność artystyczną w 90-tych latach.
Wystawa KONTEKST prezentuje dwie wystawy indywidualne Patrika Kovacovskiego ze Słowacji oraz Marcina Berdyszaka. Obaj artyści startowali w latach 90-tych i od tego czasu współpracują na polu artystycznym jak i dydaktycznym bowiem obydwaj związani są z uczelniami artystycznymi, Kovacovsky – z Akademią Sztuk Pięknych w Bratysławie a Berdyszak – z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu. W roku 1993 odbyła się bardzo ważna i głośna w słowackim środowisku artystycznym wystawa, którą Kovacovsky jeszcze wtedy dyplomant wraz z Marcinem Berdyszakiem, Milanem Titelem, Matejem Gavulą oraz niemieckim artystą z Kilonii Peterem Sebastianem Lange zorganizowali w Muzeum na Vajanskeho Nabreże w Bratysławie. Wystawa nosiła tytuł Prototyp i po czasie stała się wystawą kultową ukazującą nowy obszar zainteresowań wówczas młodych debiutujących artystów. Prezentacja prac artystów tak odmiennych od siebie jednak naznaczonych przede wszystkim olbrzymimi przemianami dokonującymi się na przestrzeni ich życia i bezustannie trwającymi, może nawet z większym tempem, stanowią bez wątpienia punkt odniesienia w ich aktualnej twórczości, która nie tylko reflektuje wszelką teraźniejszą rzeczywistość ale i spogląda w przeszłość wartościując ją z dzisiejszego punktu widzenia.
Marcin Berdyszak zaistniał na polskiej scenie artystycznej w 90-tych latach. Istotną realizacją w jego twórczości było brawurowe działanie zatytułowane „Fresh fruit table-Hommage a Gordon Matta Clark” z 1995 roku z tysiącem cytryn i piłą łańcuchową w poznańskiej Galerii ON. Twórczość Berdyszaka oscyluje wokół takich tematów, jak kondycja współczesnego człowieka, kulturowe stereotypy, unifikacja, konsumpcja, mechaniczne wartościowanie rzeczywistości, standaryzacja zachowań i odczuć. Posługując się sztuką instalacji, obiektu, performance, artysta rozprawia się z mitem nowości, oryginalności i odkrywczości dzieła sztuki.


Marcin Berdyszak – ur. w 1964 roku w Poznaniu. W latach 1983-1988 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu obecnie Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, gdzie uzyskał dyplom z rzeźby w pracowni profesora Macieja Szańkowskiego i malarstwa w pracowni profesora Włodzimierza Dudkowiaka. Od 1989 pracownik dydaktyczny w tejże uczelni, współzałożyciel Stowarzyszenia Artystyczno-Edukacyjnego MAGAZYN, stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2001. Uczestnik bardzo licznych wystaw zbiorowych i indywidualnych w kraju, m.in. w: Lublinie (Galeria Grodzka, 1992; Galeria Stara, 1992, 1996; Poznaniu (Galeria ON, 1995, 1999; Międzynarodowe Centrum Sztuki, 1997), Toruniu (Galeria nad Wisłą, 1993, 1996), Warszawie (SBWA, 1992; CSW Zamek Ujazdowski, 1997, 2001), Wrocławiu (BWA, 1999; Galeria Miejska, 2000), oraz zagranicą: w Bratysławie (Słowacja, 1994, 1998, 2014), Fuldzie (Niemcy, 1988), Kilonii (Niemcy, 1996), Baltimore (USA, 1999), Rodalben (Niemcy, 1998) i Voipaala (Finlandia, 1994) i Meksyku (2003), Japonii (2004). Zajmuje się instalacjami, obiektami i realizacjami multimedialnymi, rysunkiem i fotografią.
Patrik Kovačovský to uznany artysta należący do średniego pokolenia słowackich artystów. Jego twórczość obejmuje szeroki zakres środków wyrazu, od rysunków, przez obrazy, rzeźby, instalację, po wideo. Za ich pomocą autor przedstawia swoją wyjątkową, subiektywną, marzycielską, intymną lub swawolną wizję świata. W swojej pracy artystycznej preferuje spontaniczną kreatywność i wyobraźnię, na granicy sztuki plastycznej i pozaakademickiej kreatywności. W przeciwieństwie do większości porównywalnych artystów ze swojego pokolenia, którzy wydawali się „nadganiać” trendy sztuki międzynarodowej w latach 1990, a także pomimo swojej nowoczesnej formy, prace Patrika Kovačovskýego są mocno zakorzenione w naturalnej ciągłości niektórych artystycznych tradycji Europy Środkowej, stanowiąc rozwinięcie spuścizny niektórych europejskich ruchów awangardowych (np. konstruktywizmu). Patrik Kovačovský mieszka i pracuje w Bratysławie. Po ukończeniu studiów z zakresu rzeźby (Akademia Sztuk Pięknych i Wzornictwa w Bratysławie) oraz multimediów/filmu (AC – Kalifornia, USA) pracuje obecnie jako wykładowca na Akademii (od roku 2007 prowadzi pracownię „Rzeźba w architekturze” na Wydziale Rzeźby, Akademia Sztuk Pięknych i Wzornictwa, Bratysława, Słowacja).
Wystawiał swoje prace na prestiżowych pokazach, np. towarzyszących festiwalowi/pokazowi X. Documenta w Kassel (Niemcy), 1997, La Bienalle di Venezia – Slovak Art for Free, ekspozycja słowacka, Wenecja (Włochy), 1999, EXPO 2000 Hanower (Niemcy), Biennale Multimediów i Filmu w Paryżu (Francja) Nowe połączenie, Pałac Veletrzni, Praga, (Czechy), 2002, Europejska Nagroda Artystyczna Sovereign, Londyn, (Wielka Brytania), 2005, Autopoezis, Słowacka Galeria Narodowa, Bratysława (Słowacja), 2006, 15. Triennale Grafiki w Tallinnie, Estońskie Muzeum Sztuki KUMU, Tallinn (Estonia), 2011 oraz galeria Arsenał, Poznań (Polska) 2012
Marcin Berdyszak zaistniał na polskiej scenie artystycznej w 90-tych latach. Istotną realizacją w jego twórczości było brawurowe działanie zatytułowane ,,Fresh fruit table-Hommage a Gordon Matta Clark” z 1995 roku z tysiącem cytryn i piłą łańcuchową w poznańskiej Galerii ON. Twórczość Berdyszaka oscyluje wokół takich tematów, jak kondycja współczesnego człowieka, kulturowe stereotypy, unifikacja, konsumpcja, mechaniczne wartościowanie rzeczywistości, standaryzacja zachowań i odczuć. Posługując się sztuką instalacji, obiektu, performance, artysta rozprawia się z mitem nowości, oryginalności i odkrywczości dzieła sztuki.

Marcin Berdyszak – ur. w 1964 roku w Poznaniu. W latach 1983-1988 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu obecnie Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, gdzie uzyskał dyplom z rzeźby w pracowni profesora Macieja Szańkowskiego i malarstwa w pracowni profesora Włodzimierza Dudkowiaka. Od 1989 pracownik dydaktyczny w tejże uczelni. Współzałożyciel Stowarzyszenia Artystyczno- Edukacyjnego MAGAZYN. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2001. Uczestnik bardzo licznych wystaw zbiorowych i indywidualnych w kraju, m.in. w: Lublinie (Galeria Grodzka, 1992; Galeria Stara, 1992, 1996; Poznaniu (Galeria ON, 1995, 1999; Międzynarodowe Centrum Sztuki, 1997), Toruniu (Galeria nad Wisłą, 1993, 1996), Warszawie (SBWA, 1992; CSW Zamek Ujazdowski, 1997, 2001), Wrocławiu (BWA, 1999; Galeria Miejska, 2000), oraz zagranicą: w Bratysławie (Słowacja -1994, 1998,2014), Fuldzie (Niemcy-1988), Kilonii (Niemcy-1996), Baltimore (USA-1999), Rodalben (Niemcy-1998) i Voipaala (Finlandia-1994) i Meksyku (2003), Japonii (2004). Zajmuje się instalacjami, obiektami i realizacjami multimedialnymi, rysunkiem i fotografią.

Patrik Kovačovský to uznany artysta należący do średniego pokolenia słowackich artystów. Jego twórczość obejmuje szeroki zakres środków wyrazu, od rysunków, przez obrazy, rzeźby, instalację, po wideo. Za ich pomocą autor przedstawia swoją wyjątkową, subiektywną, marzycielską, intymną lub swawolną wizję świata. W swojej pracy artystycznej preferuje spontaniczną kreatywność i wyobraźnię, na granicy sztuki plastycznej i pozaakademickiej kreatywności. W przeciwieństwie do większości porównywalnych artystów ze swojego pokolenia, którzy wydawali się „nadganiać” trendy sztuki międzynarodowej w latach 1990, a także pomimo swojej nowoczesnej formy, prace Patrika Kovačovskýego są mocno zakorzenione w naturalnej ciągłości niektórych artystycznych tradycji Europy Środkowej, stanowiąc rozwinięcie spuścizny niektórych europejskich ruchów awangardowych (np. konstruktywizmu).
Patrik Kovačovský mieszka i pracuje w Bratysławie. Po ukończeniu studiów z zakresu rzeźby (Akademia Sztuk Pięknych i Wzornictwa w Bratysławie) oraz multimediów/filmu (AC Kalifornia, USA) pracuje obecnie jako wykładowca na Akademii (od roku 2007 prowadzi pracownię „Rzeźba w architekturze” na Wydziale Rzeźby, Akademia Sztuk Pięknych i Wzornictwa, Bratysława, Słowacja).
Wystawiał swoje prace na prestiżowych pokazach, np. towarzyszących festiwalowi/pokazowi X. Documenta w Kassel (Niemcy), 1997, La Bienalle di Venezia, Slovak Art for Free, ekspozycja słowacka, Wenecja (Włochy), 1999, EXPO 2000 Hanower (Niemcy), Biennale Multimediów i Filmu w Paryżu (Francja) Nowe połączenie, Pałac Veletrzni, Praga, (Czechy), 2002, Europejska Nagroda Artystyczna Sovereign, Londyn, (Wielka Brytania), 2005, Autopoezis, Słowacka Galeria Narodowa, Bratysława, (Słowacja), 2006, 15. Triennale Grafiki w Tallinnie, Estońskie Muzeum Sztuki KUMU , Tallinn, (Estonia), 2011, oraz galeria Arsenał, Poznań, (Polska) 2012

otwarcie wystawy: 12.03.2015, godz. 18.00

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności".