Ildefons Bańkowski, Burza piaskowa, 1964 (fragment)

Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy zaprasza 12 września 2017 roku na wernisaż monograficznej wystawy fotografa Ildefonsa Bańkowskiego (1926–1982).

Wystawa będzie próbą pokazania działalności artystycznej Ildefonsa Bańkowskiego w okresie tzw. „czarno-białym”, który przypada na lata 60. Zdjęcia z tamtych lat mają charakter artystyczny, ale i użytkowy. Twórczość Ildefonsa Bańkowskiego zamknięta została w 10 cykli: Architektura osiedli, Eksperymenty i konoida, Archetony i tony, Sylwetki i portrety, Tematy marynistyczne, Mikroświaty faktur, Światłocienie nekropolii, Oblicza Egiptu, Fotografia a muzyka, Metafory ładu.

Ildefons Bańkowski (1926–1982) z Bydgoszczą związał się na 25 lat. Pochodził z Lwówka (województwo poznańskie). Był znanym w środowisku fotografem. W 1969 r. Biblioteka Miejska w Bydgoszczy zamówiła u niego 80 fotografii obejmujących nowe realizacje budowlane. Był jednym z propagatorów fotografii barwnej w środowisku bydgoskim. Zajmował się fotografią reklamową. Eksperymentował. Na szczególną uwagę zasługują jego fotografie z cyklu „Eksperymenty i konoida”, stanowiące zapis obserwacji poruszającego się wahadła Foucaulta, fotografie w podczerwieni oraz prace odzwierciedlające wielkie zainteresowanie artysty z łączenia grafiki i fotografii. Wielką pasją życiową Ildefonsa Bańkowskiego, obok fotografii była muzyka. Obie miłości łączył w pracy nad projektowaniem okładek płyt winylowych, często wykonywanych na zlecenie Polskich Nagrań. Od 1965 roku – członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Uhonorowany tytułem artysty fotografika Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej (AFIAP). Brał udział w wystawach krajowych i międzynarodowych (Berlin, Edynburg, Lozanna, Paryż, Bruksela). Wśród licznych wyróżnień uzyskał nagrodę Ministra Kultury i Sztuki w latach 1966 i 1977 za cykle „Temat muzyczny w fotografii”. Pozostawił ponad 300 fotografii czarno-białych i 20.000 negatywów. Od roku 1982, roku śmierci, nie pojawiła się żadna jego wystawa. Ildefons Bańkowski stał się nieznany i zapomniany.

Osoby zaangażowane w projekt: dr inż. arch. Barbara Bańkowska, prof. dr hab. Maciej Szymanowicz, dr Mateusz Torzecki, Karolina Puchała-Rojek, Marek Noniewicz, Wojtek Woźniak.

* W 2017 roku do Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy zostało przekazane archiwum liczące blisko 20 000 negatywów czarno-białych oraz 300 fotografii czarno-białych, wielkoformatowych autorstwa Ildefonsa Bańkowskiego.

Kurator wystawy – Agnieszka Gorzaniak
Początek 12.09.2017 godz. 18.00
ul. Gdańska 20
Koniec 19.11.2017

Dr inż. arch. Barbara Bańkowska – pierwsza żona artysty, architekt, doktor urbanistyki. Ukończyła Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej. Studiowała ponadto w Krakowie, Szczecinie i Warszawie. Specjalizuje się w strukturach przestrzennych o znaczeniu lokalnym i ponadlokalnym. Przechowała część spuścizny po mężu Ildefonsie, do której posiadała prawa. W trakcie małżeństwa mocno angażowała się w pracę artystyczną męża.
Prof. dr hab. Maciej Szymanowicz – historyk sztuki specjalizujący się w historii fotografii. Obecnie pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wykłada również na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Od stycznia 2005 do lipca 2010 roku był kierownikiem Galerii Fotografii „pf” w Poznaniu. W latach 2005-2015 był członkiem rady programowej Biennale Fotografii w Poznaniu. Współpracował z wieloma instytucjami: Muzeum Narodowym w Warszawie przy organizacji wystawy Jana Bułhaka (2006), National Gallery of Art w Waszyngtonie przy wystawie: Foto: Modernity in Central Europe, 1918-1945 (2007) oraz z The Museum of Modern Art w Nowym Jorku przy projekcie OBJECT: PHOTO. Modern Photographs. The Thomas Walther Collection 1909–1949 (2013-2014). Autor licznych publikacji m.in. książki pt. Zaburzona epoka. Polska fotografia artystyczna w latach 1945-1955 (2016).
Dr Mateusz Torzecki – (ur. 1986 w Poznaniu) – kulturoznawca, doktor nauk humanistycznych, absolwent warszawskiego Uniwersytetu SWPS. Muzykofil, kolekcjoner płyt. Jego zainteresowania badawcze obejmują problematykę muzyki popularnej, zagadnień związanych z ewolucją jej dystrybucji oraz z krytycznym i społecznym odbiorem sfery dźwiękowej. Autor książki: „Okładki płyt. Rzecz o wizualnym uniwersum albumów muzycznych”.
Karolina Puchała-Rojek prezes Fundacji Archeologia Fotografii w Warszawie. To pierwsza tego typu instytucja w Polsce. Powstała w sierpniu 2008 w odpowiedzi na realną potrzebę ochrony i wydobycia na światło dzienne archiwów po czołowych polskich fotografach.
Marek Noniewicz – Absolwent studiów fotograficznych Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu i Ludowego Konserwatorium w Ostrawie. W latach 1997-2001 pracował w Katedrze Fotografii ASP w Poznaniu jako technolog. Zdobył doświadczenie kuratorskie prowadząc niezależną galerię fotografii Prusa 2/9 w Poznaniu, jako kurator współpracował również z Galerią Miejską Arsenał w Poznaniu, Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego i Galerią Miejską bwa w Bydgoszczy. Aktywnie uczestniczy w organizacji warsztatów i edukacyjnych projektów fotograficznych w Polsce.
Wojtek Woźniak – artysta fotografik, członek rzeczywisty Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF), muzyk, kompozytor i współzałożyciel zespołów Variété, w którym tworzył w latach 1983-2006, oraz free jazzowego zespołu The Cyclist, z którym działa nieprzerwanie od 2006 roku.

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności".