Książka poświęcona jest twórczości artysty fotografa Ildefonsa Bańkowskiego (1926–1982). Po wojnie zdobył zawód architekta. Z Bydgoszczą związał się na 25 lat. Choć był bardzo zdolnym projektantem (jest autorem 4 projektów nadproży i portali kamienic Drogi Królewskiej w powojennym Gdańsku), to ostatecznie porzucił zawód, by w pełni oddać się fotografowaniu. Architekturę jednakże do końca fotografował w sposób szczególny.
Bańkowski był niewątpliwie twórcą swojej epoki, a jego zdjęcia wynikały z logiki bieżących problemów architektonicznych: zniszczenia miast i ich odbudowy, restytucji przemysłu i wreszcie budowy osiedli mieszkaniowych. Był zatem kronikarzem nie tylko swoich czasów, ale przede wszystkim profesji przechodzącej znaczące przemiany wynikające z kolejnych dyrektyw i planów gospodarczych oraz zmian w technice budowlanej.
/Maciej Szymanowicz, „Oko architekta”/
To bardzo ekscytujący moment. Mieszkanie na osiedlu Leśnym, rok 1960. Ildefons Bańkowski po wielu próbach uzyskuje zachwycający zapis światłem, fotografując wprawione w ruch wahadło Foucaulta. Jedyną ramą między przedpokojem a dużym pokojem, w którym rezydowała Dorota, była ościeżnica drzwiowa i tylko tam można było wkręcić „coś”. Ildek od bardzo dawna przygotowywał się do zdjęć nocą. Marzył, by zrobić zdjęcia, które będą czymś między wielkimi konstrukcjami architektonicznymi a zdjęciami fotograficznymi. Było bardzo wiele prób dotyczących długości wahadła, sposobu jego zakończenia punktem świetlnym, sposobu ustawienia szerokokątnego obiektywu i ustalenia takiego zakresu ruchu wahadła, by aparat mógł to zarejestrować. Najszerszy promień wahadła był kontrolowany. Reszta była naturalnym przebiegiem wahadła. Wynika to z grawitacji. Niektóre konoidy zostały zapisane na otwartym kadrze na skutek dwóch ruchów.
/Fragment rozmowy Agnieszki Gorzaniak z Barbarą Bańkowską /

Publikacja towarzysząca wystawie „Czarno-biały świat lat 60. w fotografii Ildefonsa Bańkowskiego”, 12.09.2017–19.11.2017

dyrektor: Karolina Leśnik
kurator wystawy: Agnieszka Gorzaniak
redakcja: Agnieszka Gorzaniak, Barbara Bańkowska
projekt i skład katalogu: Katarzyna Tużylak
korekta: Ewa Gorzaniak, Daniela Podlawska
tłumaczenia: Lucyna Tate, Krzysztof Drozdowski
reprodukcje: Wojtek Woźniak
wstępy do cykli: Barbara Bańkowska
fotografia na okładce: Ildefons Bańkowski, Burza piaskowa, 1964

druk i oprawa: Arspol Sp. z o.o. PPU
ul. Fryderyka Chopina 14, 85-092 Bydgoszcz
ISBN 978-83-61675-58-7
Rok: 2017
format: 210 x 250 mm
liczba stron: 256 stron + 10 ręcznie wklejanych kalek z zadrukiem
materiał: Munken Print Cream 150 g
cena: 70 zł

UWAGA! Nakład wyczerpany

Publikacja „Ildefons Bańkowski / fotografia” otrzymała Bydgoską Literacką Nagrodę Roku 2017 „Strzała Łuczniczki” w kategorii „Poziom edytorski”.

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności".