Twórczość dwóch artystek – Marioli Wawrzusiak i Beaty Zuby – łączy podobna wrażliwość, potrzeba bliskiej relacji z naturą i – chociaż wypowiadana w odmiennych mediach – porównywalna surowość form. Nasłuchiwanie staje się tu nie tylko wytężaniem zmysłów, ale jest jednocześnie postawą uważnego wsłuchiwania się w siebie. Kontemplowanie natury – zwłaszcza podczas przebywania w miejscach położonych z dala od cywilizacji, w nieskażonych wpływem człowieka lasach, czy na mało uczęszczanych szlakach górskich, tworzy nową, przyjazną egzystencjalnie przestrzeń. Sprzyja ona refleksji nad naturalnym rytmem życia i pomaga skutecznie niwelować powodującą dyskomfort presję czasu.
Mariola Wawrzusiak materię do tworzonego od wielu lat świata dzikich, często przeskalowanych zwierząt pozyskuje z terenów poprzemysłowych i złomowisk. Żelazne rzeźby zespawane z fragmentów zardzewiałych maszyn czy niepotrzebnych narzędzi – z jednej strony zachwycają, z drugiej – mogą przerażać swą „nieoswojoną”, drapieżną formą.
Z kolei obrazy Beaty Zuby – na pierwszy rzut oka – nieposkromione, różnorodne w swej malarskiej strukturze, porządkują się po zachowaniu odpowiedniego od nich dystansu, tworząc niemalże realistyczne ujęcia monumentalnych stoków górskich. Są one całkowicie pozbawione obecności człowieka, czy w ogóle – jakichkolwiek śladów życia. Jej malarstwo z założenia jest autobiograficzne – artystka maluje bardziej pejzaż swoich osobistych historii i uczuć niż rzeczywiste widoki natury.
Danuta Pałys
Wystawie „Nasłuchiwanie. Mariola Wawrzusiak – Rzeźba. Beata Zuba – Malarstwo” w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy towarzyszy pokaz filmu dokumentalnego Rafała Małeckiego – „Rdza”, będącego portretem rzeźbiarki – Marioli Wawrzusiak-Borcz.
kuratorka: Danuta Pałys
podczas wernisażu – koncert:
Katarzyna Wesołowska – klawesyn, Sławomir Drózd – flet
utwory: Monika Sroczyńska – Sekwencje na flet traverso solo (rok powstania 2021), Aleksandra Brejza – Stoccatina – Toccatina perduta na klawesyn solo (rok powstania 2025), Aleksandra Brejza – Sarabanda na flet i klawesyn (rok powstania 2025)
Mariola Wawrzusiak urodziła się w Rzeszowie w 1971 roku. Studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1992-1997. Dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Józefa Sękowskiego. Profesor nadzwyczajny ASP w Krakowie na Wydziale Rzeźby. Prowadzi pracownię rysunku dla studentów od II do V roku. Uzyskała stypendium Cultural City Network Graz (1998), Stypendium Miasta Krakowa (1999)
Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2000)
Wystawy indywidualne;
1998 – „Dabiut”, Galeria Dziennika Polskiego, Kraków
19998- wystawa pt. „Psy i pieski” wraz z Rafałem Borczem
2002 – wystawa rzeźby i rysunku pt. „Zdarzenie” ZiF Zentrum fur Intedisziplinare Forschung, Bielefeld, Niemcy.
2002 – wystawa pt. „Psi odjazd” wraz z Rafałem Borczem, Galeria Nizio, Warszawa
2006 -wystawa pt. „Wilk” wraz z Rafałem Borczem , Galeria Bielka BWA
2007 -wystawa pt. „Wilk Austriacki Kosnulat Generalny, Kraków
2008 -wystawa pt.”Ludzkie i zwierzęce” wraz z Rafałem Borczem , SAPiK, Szczecinek
2011 -wystawa pt. „Instynkt”, BWA Sieradz 2012-wystawa pt. Relacje, Centrum Sztuki Współczesnej, „Solvay”, Kraków
2012 -wystawa pt. „Więzi i sploty”, Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa
2013 -wystawa pt. „W cieniu człowieka” , Galeria Cztery ściany, Kraków
2014 – wystawa pt. „Dzikie”, BWA Sanok.
2015 – wystawa rzeźby, sala wystawowa Stowarzyszenia Promocji Kultury i Sztuki „Pogranicze” TOTU, Rzeszów
2016 – wystawa pt. „Habitaty” BWA Rzeszów
2016 – wystawa pt. „Interior” wraz z Barbarą Hubert, Galeria ZPAP, Rzeszów
2016 – wystawa rzeźby towarzysząca obchodom 70-lecia Instytutu Odlewnictwa w Krakowie
2016 – wystawa pt. „Trzeci poziom zagrożenia” Vlask Gallery, Gandawa, Belgia.
2017 – Zwierzęta domowe, Galeria Sztuki Współczesnej we Włocławku.
2017 – Refugium, Galeria Sztuki Współczesnej Chłodna 20, Suwałki.
2018 – Bestiarium,Concordia Designe/Bałtyk, Poznań.
2018 – Bestiarium 2.0 Uniwersytet SWPS Warszawa.
2018 – Dark Forest, Veghel, Holandia.
2018 – Wystawa wraz z Rafałem Borczem „Tam gdzie sowy śpią”, BWA Olsztyn.
2018 – Już nie zaśniesz spokojnie, Galeria Exstravagance, Sosnoweic.
2019 – Zapytaj zwierząt, Zamek w Przegorzałach
2019 – Biosfera, Galeria R Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
2019 – Apparent Silence, Vlask Gallery Gent, Belgia.
2019 – W moim ogrodzie, wystawa towarzysząca sympozjum GAP Rytro
2022 – Wystawa Granica, CSW Elektrownia Radom.
2023 – Farba i Rdza, rzeźba Mariola Wawrzusiak/malarstwo Kamil Stańczak.
2023 – Inspiracje Picassem wraz z Dariuszem Vasina, Ogród Sztuki, Kraków
2023 – Sublimacje wraz z Kamilem Stańczakiem , Galeria Stalowa, Warszawa
2024 – Infinitum Staratos Oficce Center Warszawa
2025 – Mechanizm cienia, Apart hotel , Kraków
Wystawy zbiorowe
1993-2025 Galeria BWA Kraków, PWST Kraków, Seprais, Szwajcaria, „18 Artist-18-Cities”, Graz Lubliana, Maribor, Bratysława, Sarajewo, Mostar, Brno, „Unique sign-Unique Lokation”, Mostar Bośnia i Hercegowina, Graz ,Austria. „Pracownia rzeźby prof.Józefa Sękowskiego”, Pałac Sztuki,Kraków, Salon Młodej Plastyki „Egeria”, BWA Ostrów Wielkopolski, „Myśl ; Zwierzę”, Stary Browar, Wrocław. Triennale Rzeźby pt. „Wrażliwość” Centrum Kultury Zamek, Poznań, wystawa pt. Młodzi pedagodzy Wydziału Rzeźby krakowskiej ASP, Galeria Kopalni Soli, Wieliczka, „Bracia nasi mniejsi”, Galeria Krypta u Pijarów, Kraków, Galeria „Nova” Ostrawa, Galeria „Alte Schiebekammer”, Wiedeń, Centrum Sztuki Współczesnej „Solvay”, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, galeria ASP, „Identity”, magazyny kolejowe, Kraków, wystawa Ornitologiczna Kraków Art Week, Twórczy dotyk III, Giganci Współczesnej Rzeźby/Jeżynieckie Centrum Kultury,Stara Prochownia, Poznań, Biosfera IMO Galeria Stary Sącz
• 1998-Stypendium Cultural City Network,Graz
• 1999 – Stypendium Miasta Krakowa;
• 2000 – Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodoweg 2009
– Współpraca z firmą Wox
Beata Zuba – od zawsze związana z Krakowem, absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie dyplom w pracowni prof. Leszka Misiaka oraz Teresy Kotkowskiej-Rzepeckiej aneks do dyplomu w I Pracowni Inerdyscyplinarnej pod kierunkiem prof. Zbigniewa Bajka. Ukończyła Studium Pedagogiczne pisząc pracę z arteterapii ”interpretacja siebie poprzez kolor”.
Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i fotografią, działa w Krakowskim Stowarzyszeniu Psychiatria i Sztuka. Członek Związku Artystów Polskich Okręg Krakowski. Stypendystka Instytutu Adama Mickiewicza grant Promocja Kultury Polskiej na Świecie oraz Nishieda Foundation w 2021. W 2023 roku otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Finalistka konkursu o Nagrodę Eibischa i Konkursu MGS Zakopane – Moje Góry. Współpracuje z Instytutem Kultury Willi Decjusza, gdzie prowadzi autorskie wykłady z cyklu „Co Malarz widzi za obrazem?” oraz ze Stowarzyszeniem Kultury Willi Decjusza prowadząc zajęcia z malarstwa i spotkania muzealne, za co została nominowana do nagrody Osobowości Roku 2022 przez Gazetę Krakowską i Dziennik Krakowski. Za swoja działalność artystyczną i edukacyjna w 2024 roku została nominowana do grona prestiżowej listy 50/50 Magazynu Forbes Women.
Zorganizowała 19 wystaw indywidualnych, brała udział w wielu wystawach zbiorowych. Od 2018 roku w swoim malarstwie podejmuje temat GÓR, tworząc wielowątkowy projekt PRZENIKANIE GÓRY. Jej obrazy znajdują się w ekspozycji stałej w Reinhold Messner House w Sexten w Dolimitach.
W 2021 wystawiała prace na dwóch wystawach w Japonii na zaproszenie Nishieda Foundation „Mountain: Adoration and Fear to the Another Universe” Zuiun-an oraz na Festiwalu Sztuki Tatsuno Art Scence wystawa „Mountain Wander and Fear”. W 2023 roku na zaproszenie Pani Dyrektor Bogny Dziechdziaruk-Maj, pod kuratorską opieką Pani dr Anny Król zorganizowała w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha indywidualna wystawę Przenikanie Góry. Był to interdyscyplinarny projekt /indywidualna wystawa malarstwa w Pawilonie Europa Daleki Wschód wraz z instalacja site-specific, prezentacje prac w ogrodach Manggha oraz działania na Kopcu Kościuszki, gdzie po raz pierwszy w historii Kopca w Japońskie Święto Góry została rozwieszona wielkoformatowa 130m2 Flaga Góra/.
W 2024 roku na zaproszenie Komitetu Kopca Kościuszki, artystka zorganizowała wielodyscyplinarny autorski projekt …PRZENIKANIE GÓRY 330…, który odbył się pod Honorowym Patronatem Ambasady Japonii w Polsce. Prócz dużej indywidualnej wystawy widzowie mogli uczestniczyć w cyklu spotkań autorskich, wykładów, warsztatów oraz wziąć udział w Koncercie Sinfonietty Cracovia.
W 2025 roku obrazy autorki były prezentowane w Sejmie Rzeczpospolitej Polskiej na zorganizowanej przez Ambasadę Tunezji w Polsce wystawie „Medina”, która odbyła się z okazji 30 rocznicy prezydencji Polski w Unii Europejskiej oraz 66 rocznicy rozpoczęcia współpracy gospodarczej między Polską a Tunezją.
Autorka swoje projekty prezentuje również na konferencjach: międzynarodowych w Polsce /m.in. MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej – Kraków/ i za granicą Światowy Zjazd Arteterapii w Tuluzie.
Obrazy z Cyklu Szeroko Zamknięte brały udział w filmie dokumentalnym „Bezimienny” Urszuli Sochackiej na temat Akcji T4 w trakcie II Wojny Światowej – Ogrody Sztuki w Krakowie 2015.
Z górami związana od dziecka, jako instruktor narciarstwa szkoliła w Ski Ecole International oraz Ecole de Ski Français w Super Devoluy we francuskich Alpach, do dnia dzisiejszego startuje czynnie w zawodach narciarskich, wielokrotnie za osiągnięte wyniki nagradzana na zawodach Mistrzostw Polski Amatorów. Bezgranicznie kocha GÓRY.
Początek 02.09.2025, godz. 18.00
ul. Gdańska 20
Koniec 26.10.2025