otwarcie wystawy: 22.02.2013, godz. 18.00
Wystawa w Galerii Miejskiej bwa wraz katalogiem jest formą nagrody w konkursie POLYGONUM 2 (2 WYSTAWA SZTUKI TWÓRCÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO, Bydgoszcz 2010) dla Iwony Liegmann (3 nagroda za Cykl Raki, 2005, obiekt i Cykl Krasnale, 2005, płyta, olej).
kurator – Danuta Pałys
Iwona Liegmann jest absolwentką Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, dyplom artystyczny zrealizowała w 1993 roku w pracowni malarstwa doc. Zygmunta Kotlarczyka. W latach 1995-96 odbyła studia podyplomowe w Gray’s School of Art w Aberdeen w Szkocji. Ponadto była stypendystką British Council (1995-96), Ministra Kultury (2005,2009), Prezydenta Miasta Torunia (2005, 2008) i organizacji Stellwerk Zollverein (2006).
Artystka brała udział w wielu wystawach zbiorowych krajowych i zagranicznych, w tym m.in. w:Pile (Galeria BWA, 1994 i 1997); Wrocławiu (Galeria u Horszowskich, 1996); Toruniu (Galeria Sztuki Wozownia, 2004 i 2005); Legnicy (Galeria Sztuki, 2005); Sandomierzu (Galeria Sztuki, 2005); Lippstadt (Hanse-Art-Project /Fragile/ 2005); Essen (Galeria Bredeney, 2003 i Forum fur Kunst und Architektur, 2006); Olsztynie (Miejska Galeria Rynek, 2007); Warszawie (Galeria Krytyków Pokaz, 2006, Fabryka Trzciny i Centrum Olimpijskie 2009); Miami, USA (SCOPE Miami International Contemporary Art Show, 2009)
W roku 2010 zdobyła III nagrodę w konkursie Sztuki Twórców Województwa Kujawsko-Pomorskiego Polygonium 2 organizowanym przez Galerię Miejską bwa w Bydgoszczy, a w 2012 wyróżnienie za obraz na środowiskowej wystawie ZPAP /Dzieło Roku/. Również w 2012 roku brała udział w wystawie The Ego & The Own we Freies Museum w Berlinie, tam też oraz prezentowała projekt performerski /Mary is Crocheting/ w ACUD.

Artystka bada w sposób humorystyczny i figlarny twarze ludzkiej mentalności.Jej ogromne umiłowanie „prowincji”, wyrażone w barokowej stylistyce, zmienia się od fascynacji do ironii. Czerpiąc z baśni i folkloru oraz współczesnej sztuki masowej i jej industrialnie przefabrykowanych plastikowych światów, tworzy sztukę, która stawia pytania na temat orientacji tożsamości kultury, działającej pomiędzy iluzją pop-kultury a nostalgiczną aluzją do przynajmniej równie fantasmagorycznego świata przeszłości.
Andreas Dunkell, historyk sztuki, Stellwerk Zollverein, Essen

Iwona Liegmann w swej twórczości posługuje się materiałami gotowymi i ze swej natury tandetnymi (koraliki, wycinanki, krasnale), kojarzącymi się z jarmarczną, kolorową, kiczowatą estetyka. Z wybranych elementów komponuje wielopostaciowe baśniowe scenki oraz dekoracyjne układy, tworzące rozpoznawalne sylwety (cykl Raki). Autorka nie tylko nobilituje tandetny materiał, ale poprzez metamorfozę, buduje całkowicie autonomiczną i sugestywną rzeczywistość. Przenikające się, ornamentalne wzory komponują nowe organizmy, pulsujące blaskiem, mieniące się zróżnicowaną kolorystyką, często niepokojące w swojej przetworzonej formie i obrazowej narracji. Liegmann posługując się połyskującym tworzywem konstruuje świat niejednoznaczny, z którego wyłaniają się formy fizjologiczne, emanujące seksualnością a jednocześnie dekoracyjne, starannie wkomponowane w geometryczny układ. Erotyczne znaczenia raków kształtuje atmosfera powabu i niedookreślenia.
Marcin Lachowski, KUL, Instytut Historii Sztuki

koniec wystawy 2013.03.24

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności".