George Hoyningen-Huene_Divers, Horst and Model. Swimwear. By A.J. Izod. Ltd London 1930_Cortesía: Staley Wise Gallery

Festiwal Filmowy Camerimage i Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy, we współpracy z diChroma photography w Madrycie, mają przyjemność zaprosić na wystawę kolekcji fotografii Loli Garrido IN THE STREAM OF TIME (W STRUMIENIU CZASU), ze specjalną prezentacją prac Lindy McCartney.

Ostatnią rzeczą będzie obraz, a nie słowo, słowa umierają przed obrazami – Christa Wolf

Od momentu powstania fotografii zainteresowanie tą dziedziną nie przestaje rosnąć. Będąc dla wielu widzów ulubionym artystycznym medium, stała się jednym z filarów współczesnej kultury. Festiwal CAMERIMAGE wielokrotnie w swej historii odwoływał się do wybitnych osiągnięć fotograficznych, które prezentował w ramach wystaw artystycznych, by wspomnieć chociażby niezapomniane portrety miejsc i ludzi autorstwa Jessiki Lange, fotokolaże Ryszarda Horowitza, dokumentację fotograficzną in situ Mike’a Figgisa, czy artystyczne portrety współczesnych celebrytów uchwycone przez Bryana Adamsa.

Niezwykły zbiór hiszpańskiej znawczyni sztuki, kuratorki wielu wystaw, Loli Garrido, pozwoli widzom prześledzić historię fotografii od połowy XIX wieku do lat dziewięćdziesiątych wieku XX. Kolekcja obejmuje dziewięćdziesiąt prac, autorstwa sześćdziesięciu jeden mistrzów fotografii, takich jak: Henri Cartier-Bresson, Man Ray, Dorothea Lange, Alexander Rodchenko, Robert Capa, Diane Arbus, Cindy Sherman, Nan Goldin i innych. Długa lista obejmuje zarówno pionierów fotografii, jak i wielkich europejskich i amerykańskich autorów lat dwudziestych i trzydziestych. U boku legendarnych nazwisk fotoreportażu, kolekcja prezentuje osiągnięcia twórców historycznej awangardy, rewolucyjnych fotografów mody, jak i uznanych artystów współczesnych.

Dodatkowym atutem wystawy będzie specjalna prezentacja prac autorstwa jednej z najciekawszych fotografek XX wieku, która była naocznym świadkiem ewolucji kultury pop. Portrety autorstwa Lindy McCartney zgodzili się użyczyć Festiwalowi CAMERIMAGE i Galerii Miejskiej bwa Paul McCartney wraz z córką Mary McCartney, którzy sprawują pieczę nad dorobkiem Lindy. Będą to wybrane portrety, które powstawały na przestrzeni trzydziestu lat kariery Lindy (1965-1997).

 

Wystawa w bydgoskiej Galerii Miejskiej bwa w niezwykły sposób podkreśli jubileusz 25-lecia Festiwalu CAMERIMAGE, dla którego utrwalony przez soczewkę obiektywu obraz jest fundamentem istnienia, będąc podwaliną sztuki filmowej. Ekspozycja zostanie uroczyście otwarta w poniedziałek 13 listopada z udziałem kolekcjonerki, która opowie o swojej pasji i podzieli się wiedzą z publicznością. Organizatorzy planują również towarzyszący ekspozycji cykl wykładów i warsztatów, które przybliżą historię jednej z najważniejszych dziedzin współczesnej kultury i sztuki, jaką niewątpliwie stała się fotografia. Wydarzenia edukacyjne, spotkania ze znawcami historii sztuki fotograficznej, będą się odbywały podczas całego czasu trwania wystawy, czyli do 28 stycznia 2018.

Lola Garrido poświęciła całą swoją karierę sztuce. Studiowała na Wydziale Filozofii i Nauk Humanistycznych na Uniwersytecie w Deusto, na kierunku geografia i historia. Zdecydowała się kontynuować naukę, tym razem w obszarze sztuki, na Uniwersytecie Kraju Basków i aby poszerzyć swoją wiedzę w tej dziedzinie, ukończyła kilka kursów na Sorbonie.
Sprawowała funkcję rzecznika prasowego Festiwalu Filmowego w San Sebastián, była dyrektorem ds. publikacji oraz dyrektorem magazynu festiwalowego, zdecydowała się jednak opuścić San Sebastián na rzecz Madrytu, skuszona możliwością organizacji Pierwszego Narodowego Festiwalu Sztuki Wideo w Círculo de Bellas Artes. Współpracowała również z władzami Madrytu w charakterze doradcy w Wydziale ds. Kultury oraz kierownika Działu Projektów. Następnie zaczęła się specjalizować w fotografii i sztuce współczesnej. Objęła stanowisko dyrektora Sali Wystawowej Canal Isabel II, a później funkcję dyrektora ds. projektów specjalnych w Fundacji Banesto. Do jej zadań należał wybór dzieł nabywanych do kolekcji fundacji, która została później przekazana na rzecz Muzeum Królowej Zofii. Był to pierwszy przypadek, by kolekcja sztuki została w całości sprzedana państwowemu muzeum. Wartość tej kolekcji jest na dzisiaj nie do oszacowania.
W latach 2001-2007 pracowała jako dyrektor artystyczny Fundacji FotoColectania. W 2004 r. rozpoczęła wydawanie magazynu fundacji zatytułowanego „Coleccionart”. Organizowała konferencje na temat kolekcjonerstwa, sztuki oraz rynku we Francji, Włoszech i Hiszpanii, m.in. okrągły stół na temat przyszłości kolekcjonerstwa na ARCO 2005; była członkiem jury podczas przyznawania nagród ARCO w latach 2006, 2007, 2008, 2009 i 2010 oraz jury Nagród Fotograficznych Purificación García w 2007 r., jak również jury przyznającego stypendia Królewskiej Akademii w Rzymie, która podlega Ministerstwu Spraw Zagranicznych Hiszpanii.
W świecie sztuki pokazała przede wszystkim dwa oblicza:
Pierwsze z nich dotyczy kolekcjonerstwa, gdyż udało się jej stworzyć swoje własne kolekcje fotografii: „Lo visible y lo latente” (To, co widoczne, i to, co utajone) oraz „Mujeres en Plural” (Kobiety w liczbie mnogiej), zdjęcia związane z modą, które wystawione zostały w różnych muzeach. Kilka z dzieł należących do kolekcji wraz z nowymi nabytkami złożyło się na „Sus Ojos les Delatan” (Ich oczy je zdradzają) oraz „Woman are beautiful” (Kobiety są piękne) autorstwa Garry’ego Winogranda.
W 1985 r. była pomysłodawczynią i komisarzem zorganizowanego w Hiszpanii Pierwszego Festiwalu Sztuki Wideo, uzyskując na jego potrzeby dzieła takich uznanych artystów jak Bill Viola czy Gary Hill.
Była wydawczynią i autorką projektów książek, a także zorganizowała ponad 90 wystaw zarówno na skalę krajową, jak i międzynarodową.
Wśród zorganizowanych przez nią wystaw możemy wyróżnić emblematyczną ekspozycję Inge Morath „España en los años 50” (Hiszpania w latach 50.), „Obra selecta del Museo de Munich” (Dzieła wybrane z Muzeum w Monachium) i „150 años de la fotografía mundial” (150 lat światowej fotografii). Była komisarzem między innymi kolekcji należącej do Fundacji TELEVISA, kolekcji Portugalskiego Centrum Fotograficznego oraz prywatnej kolekcji Pierre’a Bonhomme’a „Pas moi sans eux”, byłego dyrektora Mission du Patrimoine Photographique. Ponadto pracowała jako komisarz wyboru dzieł z kolekcji M+M Auer, znanych szwajcarskich kolekcjonerów należących do najważniejszych kolekcjonerskich inkunabułów fotograficznych.
Jako krytyk współpracuje z wieloma środkami masowego przekazu. Przez trzy lata pisała teksty do dodatku do gazety „EL MUNDO”, a w „EL SEMANAL”, także przez okres trzech lat, zajmowała się działem „Fotomanía”. Obecnie nadal kontynuuje współpracę z tymi najpoczytniejszymi tytułami. Należy do nich dodać również „El País” i „La Vanguardia”, a ściślej ich dodatki, „Dinero”, „El Cultural” czy „ÉXIT” oraz rozgłośnię SER i emitowaną w niej audycję „A vivir que son dos días” (Żyjmy, bo życie jest krótkie) oraz telewizję CNN+. Łączy ten rodzaj dziennikarstwa z publikacją specjalistycznych artykułów z dziedziny sztuki i gospodarki, analizując w nich skomplikowany rynek, na którym działa.
Jest autorką książki o inwestowaniu w sztukę zatytułowanej „La trilateral del gusto” (Trzy strony gustu).

Wystawa zorganizowana we współpracy z diChroma photography, Madryt, Hiszpania
Kuratorka: Lola Garrido
Producent: Fundacja Tumult, Festiwal CAMERIMAGE, Marek Żydowicz
Współorganizator: Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy
Początek: 13.11.2017, godz. 18:00
Wernisaż – wstęp wolny
Koniec: 28.01.2018
Bilety: normalny 10 PLN, ulgowy 5 PLN

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności".