Celina Kanunnikava, 2018, Great Patriotic, akryl na płótnie, 110x160 cm

 
Tymczasowa mapa tymczasowych miejsc, Great Patriotic, Nieśmiertelny wyczyn narodu, Lost Family, Terytorium konfliktu, Zagłuszacz, I’m glad if I can advertise on posters, Flag – No Signal, Guaranteed protection, Ogród wirtualnych kolonizatorów, Relacja z pola walki, Which is the right direction?, Niezależność, Ile to kosztuje, Masse und Macht, Higiena, Zaszczytne odznaczenia które zdobią nasze piersi…
Ta osobliwa litania to nic innego jak lista tytułów prac Celiny Kanunnikavej (ur. 1988), Hanny Shumskiej (ur. 1993), Vitalija Shupliaka (ur. 1993) oraz Endre Tóta (ur. 1937). Zestawione razem tworzą narrację, opowiadającą o niepokoju, który każdego dnia towarzyszy nam we współczesnej rzeczywistości. Kryzys migracyjny i uchodźczy, Brexit, narastające nacjonalizmy, bliskość reżimów postsowieckich, galopująca inflacja oraz – przede wszystkim – zbrojna interwencja Rosji na Ukrainie, po prostu wojna, która toczy się dziś i tak blisko nas. To zatem litania zatrważająco aktualna.
Sztuka politykowała od zawsze, wierząc w swój potencjał do inspirowania społecznych zmian. Klasyk węgierskiej neoawangardy, Endre Tót, z lekkością i przymrużeniem oka pokpiwał z komunizmu na Węgrzech i w całym bloku wschodnim, a w przełomowym roku 1989 stworzył podarty i sfragmentaryzowany portret Lenina jako przegranego rewolucjonisty. Czy artystki i artyści młodego pokolenia, których losy są związane z Ukrainą i Białorusią, mają jeszcze siłę i ochotę na ironizowanie? Czy ich zaangażowana sztuka powstaje raczej z poczucia totalnej bezsilności? Jak przekładają oni aktualne, palące wręcz tematy polityczne na sztukę?
Wystawa konfrontuje zatem prace i postawy młodego pokolenia artystek i artystów, związanych z Ukrainą i Białorusią, z dziełami Endre Tóta. Wszystkie prace są politycznie zaangażowane, subwersywne i krytyczne. Stawiają pytanie o możliwość stawiania oporu sztuką, w sztuce i poprzez sztukę w relacji do różnych czasów i potencjałów tak różnych generacji. To swego rodzaju pytanie o ramowanie strategii oporu, a pojęcie ramowania jest tu nieprzypadkowe, ponieważ motyw pustej złotej ramy pojawia się zarówno w twórczości Endre Tóta, jak i Celiny Kanunnikavej.
Co może być zatem owym złotem ramowane? Tymczasowa mapa tymczasowych miejsc, Great Patriotic, Nieśmiertelny wyczyn narodu, Lost Family, Terytorium konfliktu, Zagłuszacz, I’m glad if I can advertise on posters, Flag – No Signal, Guaranteed protection, Ogród wirtualnych kolonizatorów, Relacja z pola walki, Which is the right direction?, Niezależność, Ile to kosztuje, Masse und Macht, Higiena, Zaszczytne odznaczenia które zdobią nasze piersi…

Celina Kanunnikava – (ur. 1988 w Poznaniu, Polska) jest polsko-białoruską artystką, która mieszka i pracuje w Mińsku (Białoruś) oraz w Poznaniu (Polska). Absolwentka Wydziału Malarstwa i Rysunku Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Laureatka konkursów malarskich, odznaczona w 2017 r Medalem Młodej Sztuki w dziedzinie sztuk wizualnych. Jej malarstwo, choć inspirowane często konkretnymi wydarzeniami, nie staje się jednowymiarową publicystyką. Zadaje trudne i uniwersalne pytania oraz opisuje kondycję człowieka wobec machiny władzy.

Hanna Shumska (ur. 1993 w Czerwonogród, Ukraina) jest ukraińską artystką, która mieszka i pracuje w Polsce. Doktorantka Szkoły Doktorskiej na ASP w Gdańsku. W praktyce artystycznej zajmuje się problemem współzależności między fizyczną i wirtualną rzeczywistością, kwestią granic, map i terytoriów. Pracuje z malarstwem, rysunkiem, kolażem, instalacją i nowymi mediami.

Vitalii Shupliak (ur. 1993 w Ukrainie) aktualnie mieszka w Berlinie, głównie pracuje z wideo, instalacją i performance. Vitalii często skupia się na problematyce tożsamości, migracji, szeroko pojmowanych granic oraz stosunkach pomiędzy wirtualnością i rzeczywistością. W latach 2013-14 członek grupy „Carrousel”, w 2014-2017 Vitalii Shupliak inicjował „Pi” Gallery, od 2019 rozwija Kruta Art Residency.
www.vitaliishupliak.com

Endre Tót (ur. 1937 w Sümeg, Węgry) jest węgierskim artystą, który mieszka i pracuje w Kolonii w Niemczech. Tót brał udział w ruchu Fluxus i jest dobrze znany ze swoich projektów w ramach mail art, użycia kopii kserokopii i pieczątek z wyraźnymi pojęciowymi deklaracjami tekstowymi.

GREAT PATRIOTIC
Celina Kanunnikava, Hanna Shumska, Vitalii Shupliak, Endre Tót
Kuratorka: Marta Smolińska

Wystawie towarzyszy KATALOG.

#standwithukraine
Wszystkie prace prezentowane na wystawie „Great Patriotic” są politycznie zaangażowane. Udział w niej bierze m.in. dwójka artystów z Ukrainy. Obecna sytuacja nie pozwala na stanie obok i bycie neutralnym, dlatego zachęcamy do wsparcia słusznych celów np. poprzez datki dla dwóch zaufanych organizacji wspierających kulturę:
www.ueaf.moca.org.ua
www.esi.kyivbiennial.org/en

Początek 26.04.2022, godz. 18.00
ul. Gdańska 20
Koniec 26.06.2022

Partner Wystawy: SOLAR Company S.A.

Obrazy dzięki uprzejmości m.in.

Wystawa odbywa się pod honorowym patronatem Prezydenta Bydgoszczy – Rafała Bruskiego

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności".