Zdzisław Walczak, malarz kawalerii polskiej i malarz koni, w 2010 roku rozpoczął nowy cykl obrazów nadając im wspólny podtytuł „To był świat zupełnie w starym stylu to był świat zza szyb automobilu, piękny świat…” /fragment znanej piosenki Urszuli Sipińskiej/. Powstaje seria prac oparta na określonym schemacie kompozycyjnym. Najpierw powstaje obraz z nałożonej fakturalnie farby o delikatnych żółtych, zielonych, błękitnych czy fioletowych odcieniach niesprecyzowany, abstrakcyjny pejzaż. Autor zamyka go „złotą” bordiurą wypełnioną uproszczonymi rysunkami, drobnymi motywami mającymi odniesienie do głównego przedstawienia. Na tak przygotowaną przestrzeń nakłada zasadniczy element dominujący, wypełniający niemalże płótno, optycznie wysuwający się poza stosowaną bordiurę stare samochody, motocykle, inne pojazdy. Malowane są z niezwykłą precyzją, dbałością o każdy najmniejszy szczegół, można użyć określenia hiperrealistycznie. W pojazdach umieszcza najczęściej postacie pięknych kobiet, mężczyzn w strojach z epoki. W każdym obrazie zawarta jest jakaś anegdota. To swoiste sceny rodzajowe, opowieści o minionych czasach, które dopełniają przedmioty rozrzucone przed pojazdami. Autor wzbogaca narrację prac scenkami umieszczonymi w tle, napisami, rysunkami. W karoserii, szybach odbijają się pejzaże. Przy dolnym pasie bordiury pojawiają się motywy roślinne, żuczki, muszki, wspomnienie dawnych martwych natur. Kobiety strojem, pozą nawiązują do portretów pędzla Tamary Łempickiej, odbite pejzaże to fragmenty obrazów Edwarda Hoppera czy Petera Millera, za kołem motocykla trwa śniadanie na trawie wg Maneta, a w głębi pojawiają się jeźdźcy z obrazów Kossaków. Tworzy się wielowymiarowa, wielopłaszczyznowa przestrzeń. Każdy obraz opowiada prawdziwą lub wymyśloną historię, w której Zdzisław Walczak zawiera swoje fascynacje, zainteresowania, umiejętności i kunszt malarski. Bugatti zadedykował Tamarze Łempickiej za kierownicą „Dziewczyna w rękawiczkach”, w bagażniku „Kalie”, w tle „Tamara w zielonym Bugatti”. Rolls Royce to historia miłości i jednocześnie historia figurki znaku marki tego samochodu. A Harley Davidson to nuta nostalgii o żołnierzach spod Monte Casino. Powtarzający się schemat kompozycyjny układa obrazy tak jak karty w starym albumie, czy w serię pocztówek z minionej epoki.

Zdzisław Walczak urodził się 23 marca 1948 roku w Gdańsku – Oliwie. Podpułkownik, inżynier, artysta malarz. Absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Bydgoszczy, Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Rakietowych i Artylerii w Toruniu oraz Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku /pracownia prof. Rajmunda Pietkiewicza/. Przez wiele lat kierował Pracownią Plastyczną Klubu Pomorskiego Okręgu Wojskowego w Bydgoszczy. Malarz – batalista zafascynowany wizerunkiem konia i historią kawalerii polskiej. Znawca broni i barwy Wojska Polskiego. Olej, akwarela, suchy pastel to jego techniki. Namalował ok. 800 prac poświęconych Wojsku Polskiemu. Uczestniczył w ponad 40 wystawach zbiorowych: Białystok, Bydgoszcz Grudziądz, Kołobrzeg, Legnica, Ostrów Wlkp., Rzeszów, Warszawa, Wrocław. Otrzymał liczne nagrody i wyróżnienia. Odznaczony został Złotym Krzyżem Zasługi. Jego prace znajdują się w zbiorach wielu instytucji, w kolekcjach muzealnych i prywatnych w kraju i za granicą. Część prac, własność Dowództwa Wojsk Lądowych, eksponowana jest w Cytadeli Warszawskiej.

wystawy indywidualne
1984 – Pastele, Mały Salon Sztuki BWA, Bydgoszcz
1991 – Wizerunek konia, Kołobrzeg
1992 – Kawaleria II RP, Muzeum Kawalerii, Grudziądz – Kawaleria II RP, Klub POW, Bydgoszcz
1993 – Kawaleria II RP, Dobiegniew
1995 – Wystawa poplenerowa, Naqoura, Liban – Wystawa poplenerowa, Bejrut, Liban
1999 – 1000 lat Wojska Polskiego, Muzeum Tradycji POW, Bydgoszcz
1999 – Wojska Lądowe – Land Forces, Pałac Lubomirskich za Żelazną Bramą, Warszawa
2001 – Dzieje oręża polskiego, Muzeum Miejskie, Ostrów Wielkopolski
2003 – Nie wyrzucajmy ich z pamięci, prezentacja, Łazienki Królewskie, Warszawa
2004 – Nieśmiertelni, Galeria Non Fere, Bydgoszcz
2006 – Nie wyrzucajmy ich z pamięci, Klub Nauczyciela, Łódź
2007 – Historia pędzlem malowana, Muzeum Ziemi Krajeńskiej, Nakło n/Notecią – Konie, Braniewskie Centrum Kultury, Braniewo
2008 – Konie i konie, Galeria Non Fere, Bydgoszcz
2009 – Konie i konie, Stajnie, Gliszcz
2010 – Konie i konie, Kawiarnia Artystyczna Węgliszek, MOK, Bydgoszcz

Nagrody
1991 – Nagroda Departamentu WP – „Wizerunek konia”, Kołobrzeg
1993 – „Strzemię” nagroda Dyrektora Muzeum Tradycji POW – „Kawaleria II RP”, Bydgoszcz
1995 – Szabla kawaleryjska wz. 1917, nagroda Dyrektora Departamentu Stosunków Społecznych MON za twórczość batalistyczną – Warszawa
1996 – Nagroda Szefa Sztabu Generalnego „Sztuka dla pokoju”, Warszawa
1997 – Nagroda Honorowa „Złoty Pędzel” „Służba dla pokoju`97”, Warszawa
1998 – Wyróżnienie – IV Biennale Twórczości Plastycznej w Wojsku ARS`98, Warszawa
2000 – Nagroda Specjalna – V Biennale Twórczości Plastycznej w Wojsku ARS`2000, Warszawa
2002 – Nagroda Specjalna – VI Biennale Twórczości Plastycznej w Wojsku ARS`2002, Rzeszów
2002 – Medal za zasługi w WP
2006 – Nagroda Honorowa „Dobosz Powstania Wielkopolskiego”, Poznań

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności".