Suknia i projekty domu mody Vionnet, połowa lat 20. Ze zbiorów MAD Paris fotografia dostarczona przez Piotra Szaradowskiego

 

Zapraszamy na wykład z cyklu Bydgoskiej Akademii Sztuki.

Tytuł wykładu nawiązuje do wypowiedzi francuskiej projektantki mody Madeleine Vionnet, która stwierdziła, że gdyby nie jej bogate doświadczenie zawodowe projektowałaby Fordy, a nie Rolls – Royce. Fordy były synonimem seryjnej, wręcz masowej produkcji, w efekcie której powstawały identyczne produkty. Na ich korzyść przemawiała dostępność i cena. Rolls Royce zaś pozostały do dziś symbolem jakości, skupienia na detalu, ekskluzywności ale i małej dostępności, ze względu na wysoki koszt produkcji. W taki sam sposób można spojrzeć na rynek mody, by zobaczyć, że seryjną konfekcję przeciwstawiano wyjątkowości haute couture.
Wykład poświęcony będzie napięciom pomiędzy seryjnym tworzeniem ubiorów, a szyciem na zlecenie, które coraz bardziej uwidaczniały się w międzywojennej rzeczywistości.
Podczas spotkania pojawi się też temat „małej czarnej”, której prostotę, uniwersalność i oczywiście kolor porównywano do popularnego modelu Forda.

dr Piotr Szaradowski – wykładowca, muzealnik, kurator. Autor książki „Francja elegancja. Z historii haute couture (2016)”, zajmuje się merytoryczną opieką kolekcji ubiorów XIX – XX wieku muzealnemody.org

09.02.2022, godz. 18.00
ul. Gdańska 20

W związku z zagrożeniem związanym z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-COV-2 zmianie uległy zasady zwiedzania Galerii, które publikujemy na naszej stronie internetowej Galeria w czasie pandemii.

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności".