Wykład online z cyklu Bydgoskiej Akademii Sztuki.

W panoramie rzeźby polskiej dwudziestolecia międzywojennego bydgoskie środowisko rzeźbiarskie należy do jednego z najmniej znanych. Niewielkie grono twórców nie zdołało ukształtować wyrazistego oblicza. Bydgoską rzeźbę tego czasu tworzyły dwa uzupełniające się nurty – tradycyjny, wyrosły na podbudowie silnego ośrodka przemysłu drzewnego, z prężnie działającymi zakładami stolarskimi, meblarskimi i rzeźbiarsko-snycerskimi oraz drugi – zmierzający w stronę nowoczesności, wpisujący się w aktualne tendencje stylistyczne. Prezentowany wykład ma na celu przedstawienie twórczości wybranej grupy rzeźbiarzy, pracujących w Bydgoszczy w międzywojniu, których pionierska działalność wyznaczyła określone kierunki rozwoju lokalnej rzeźby.
Rozwój niewielkiego ośrodka rzeźbiarskiego w latach dwudziestych związany był Państwową Szkołą Przemysłu Artystycznego, a następnie Państwową Szkołą Przemysłową. Grono pedagogów tworzyli rzeźbiarze: Jan Wysocki i Feliks Giecewicz oraz Jerzy Wankiewicz. Z tym kręgiem związana była też twórczość Kazimierza Lipińskiego i Mariana Kiersnowskiego, którzy podejmowali prace z zakresu rzeźby, snycerstwa i meblarstwa.
Przełom w bydgoskiej rzeźbie nastąpił u schyłku lat dwudziestych, kiedy w pełni ujawniła się dojrzała twórczość absolwentów szkoły, czynnych w Bydgoszczy przez całe dwudziestolecie: Piotra Trieblera, Teodora Gajewskiego i Bronisława Kłobuckiego. Ich działalność obejmowała m.in. rzeźbę pomnikową, figury sakralne, rzeźbę kameralną, drobny relief i obiekty stanowiące wyposażenie wnętrz kościelnych. Przedstawiono także sylwetki i twórczość rzeźbiarzy związanych z Bydgoszczą czasowo – Zygmunta Kowalewskiego i Stefana Kiersnowskiego.
Zaprezentowane dzieła sztuki przybliżą prace znane z międzywojennych wystaw, obiekty znajdujące się nadal w kościołach, a także figury i pomniki, które wzbogacały przestrzeń miasta, m.in. figurę NMP Niepokalanie Poczętej Feliksa Giecewicza, ustawioną przed kościołem Świętej Trójcy i Pomnik Najświętszego Serca Pana Jezusa Piotra Trieblera i Teodora Gajewskiego. Rzeźbiarze bydgoscy pracowali także poza miastem, np. płaskorzeźbione antependia ołtarzowe Romana Skręta znajdują się w kościele pw. Świętego Wawrzyńca w Nakle, a monumentalny pomnik Powstańców Wielkopolskich – jedno z wielu wspólnych dzieł Gajewskiego i Trieblera – na cmentarzu w Gnieźnie. Nawet w odległym Kodniu nad Bugiem odnaleźć możemy obiekty wykonywane w bydgoskich warsztatach i pracowniach rzeźbiarskich.
Barbara Chojnacka

Barbara Chojnacka – historyk sztuki, muzealnik, starszy kustosz, kierownik Działu Grafiki Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Prowadzi badania nad grafika polską XX i XXI wieku oraz sztuką i życiem artystycznym Bydgoszczy i regionu, zwłaszcza dwudziestolecia międzywojennego. Kurator wystaw i koordynator programu – cyklu wystaw graficznych i sesji naukowych Wielość w jedności (2009-2018).

03.06.2020, godz. 18.00
Wykład online

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności".