Wystawa „Sześć śladów pędzla” przedstawia malarstwo 6 współczesnych artystów z Chin (Bin Feng, Chunya Zhou, CongLin Cheng, Lu Luo, Chen Yun Wang, Zhuang Hong Yi) ina ich przykładzie pokazuje wynik konfrontacji sztuki chińskiej z kulturą europejską. Artyści pochodzą z prowincji Sichuan, leżącej w południowo-zachodnich Chinach, w pobliżu Tybetu.Studia artystyczne, które ukończyli opierały się na nauczaniu starych technik oraz na wykonywaniu kopii uznanych mistrzów sztuki chińskiej.
Czworo artystów wyjechało do Europy, mieszkają w Niemczech i Holandii (CongLin Cheng, Lu Luo, Chen Yun Wang, Zhuang Hong Yi), dwóch pozostało w ojczystym kraju, w prowincji Sichuan (Bin feng, ChunYa Zhou).
Chen Yun Wang, mieszkający na stałe w Niemczech, od ponad dwudziestu lat interesuje się malarstwem figuratywnym. Duży wpływ na jego twórczość miała wymagająca ogromnej wprawy, tradycyjna chińska technika malowania tuszem oraz sztuka kaligrafii. Malując swe „europejskie” obrazy w technice akrylu pozostawia ślady pędzla typowe dla tradycji chińskiej.
CongLin Cheng także mieszka w Niemczech. Jego malarstwo technicznie zakorzenione jest w tradycjach europejskich (maluje farbami olejnymi na drewnie i płótnie), ale w swej tematyce sięga do dawnej chińskiej kultury, filozofii i wierzeń religijnych.
Zhuang Hong Yi, który wyjechał do Holandii, tworzy malarskie dyptyki ukazujące zderzenie się tradycyjnej, niekiedy ludowej sztuki Chin z kulturą europejską. Na jednym obrazie pojawiają się pocięte w drobne formy i na nowo ułożone chińskie wycinanki lub wcześniejsze prace graficzne artysty, drugi obraz, typowo europejski, malowany jest ostrymi kolorami. Zhuang nie do końca „wyzwolił się” z tradycji chińskich w warstwie techniki, swe prace maluje tuszem i akrylem na papierze ryżowym.
Lu Luo, artystka mieszkająca w Holandii, swój bunt przeciwko totalitarnemu uzależnieniu sztuki od ideologii wyraża za pomocą samego koloru. Upodobanie do zdecydowanej kolorystyki widoczne jest w dużych, abstrakcyjnych obrazach, malowanych tuszem i akrylem na płótnie. W ich symetryczne układy często wpleciony zostaje rytm ludowych motywów chińskich.
Europejskie techniki malarskie dotarły również do artystów, którzy pozostali w prowincji Sichuan, w Chinach. ChunYa Zhou maluje farbami olejnymi na płótnie. Odrzucając kolory lokalne, tworzy cykle kaligraficznie namalowanych , monumentalnych „Zielonych psów”, rzuconych w pustą przestrzeń obrazu. Kompozycje budowane są bez użycia kreski, samą plama barwną.
Bing Feng jest również artystą mieszkającym w Chinach. Od wielu lat zafascynowany jest rodzima architekturą Tybetu. Duże jednorodne płaszczyzny koloru tworzą perspektywicznie ujęte układy geometryczne, czasami już na pograniczu abstrakcji.

kurator wystawy-Danuta Pałys

Projekt wystawy zainicjonowany został przez Elżbietę Middel-Gachowską, mieszkająca na stałe w Holandii, właścicielkę Galerii „EM” W Kollum. Wystawa prezentowana była w galeriach w: Poznaniu, Bydgoszczy, Łodzi, Bielsku-Białej.

Wystawa: 2003.03.11 – 2003.04.06

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności".