Alicja Patanowska, fot. Celestyna Król

 

Zapraszamy na kolejny wykład z cyklu Bydgoskiej Akademii Sztuki.

Moda na rzemiosło
Studium rzemiosła we współczesnych kontekstach

Termin RZEMIOSŁO jest dziś odmieniane na wszelkie możliwe sposoby. Ponownie wypowiadany z dumą we wszystkich językach. Amerykański historyk sztuki Glenn Adamson, na odbywającej się trzy lata temu międzynarodowej konferencji o nowych kontekstach rzemiosła WYTWÓRCZO/MAKINGLY skupiał się na wspierającej funkcji rzemiosła. Ta perspektywa pomaga widzieć interesujące nas zagadnienie bardzo szeroko. Uwalnia rozpatrywanie go w odległych od siebie kontekstach. Tych bardziej oczywistych jak dizajn, moda i powiązana z nimi katastrofa klimatyczna. Sztuki wizualne które od wieków spychały rzemiosło do miana sztuki niższej, dekoracyjnej, stosowanej. Są też konteksty bardziej abstrakcyjne, jak niedająca się jeszcze „zhakować” przemysłowi AI wiedza ucieleśniona, metis, intuicja i inteligencja ciała, charakterystyczne dla rzemieślniczej „wirtuozerii”. W niedalekiej odległości stoi problem zdrowia psychicznego, i tu rzemiosło okazało się być znakomitym wspierającym „lekarstwem”. Aż wreszcie interesujące mnie dziś szczególnie feministyczne odczytywanie rzemiosła, ciche jednoosobowe protest, masowe zgromadzenia i partyzanckie działania, gdzie rzemieślnicza praktyka DIY staje się symbolem czy narzędziem jego przebiegu.
Czy uda nam się wyczerpać wszystkie konteksty spośród wymienionych przykładów? Z pewnością nie. Jest to celowa strategia. Moją ambicją jest zainspirować Państwa do poszukiwań. Przywiozę książki z zaznaczonymi cytatami, przykłady swoich prac, a nawet zaproponuję małe zadanie, o którego wykonanie podczas wykładu poproszę uczestników wykładu. Wszystko po to aby zachęcić do działania! Poszukiwań własnego nowego kontekstu rzemieślniczych praktyk.

Alicja Patanowska – garncarka, artystka wizualna, projektantka i doktorka sztuki. Wiedza ciała nabywana w bezpośrednim kontakcie z materiałem jest kluczowa dla jej praktyki artystycznej i projektowej. Łączy sztukę z dizajnem. Jej odpowiedzią na eskalację chaosu konsumpcji jest uwzględnianie nieantropocentrycznej perspektywy w relacji człowieka ze światem. Fanka roślin i barteru. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu, oraz Royal College of Art w Londynie. Jest laureatką m.in. Nagrody Publiczności 18. Przeglądu Sztuki Survival (2021), Franz Award (2019), Mazda Design Award (2018), nagrody Gazety Wyborczej WARTO (2017) oraz British Glass Biennale (2015). Stypendystką m.in. programu Młoda Polska i stypendium im. J. Grotowskiego. Jej prace stanowią część kolekcji sztuki i wzornictwa m.in. Muzeum Narodowego w Krakowie, kolekcji sztuki Hotelu Europejskiego, czy Shanghai Museum of Glass. Jej produkty na przestrzeni lat były dostępne m.in. w Barbican Center czy TATE Modern w Londynie. Brała udział w ponad 100 wystawach, w tym we Wielkiej Brytanii, Danii, Irlandii, Korei, Niemczech, Azerbejdżanie, Szwecji, Finlandii, Chinach, Brazylii.

22.02.2023, godz. 18.00
ul. Gdańska 20
wstęp wolny

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności".